torsdag 7 juli 2011

Eget korsettmönster efter provdocka

Idag testade jag något jag inte gjort innan men funderat på att prova ett tag nu. Jag gjorde ett grundkorsettmönster genom att drapera min provdocka.

Jag började med att använda resårband för att göra konturerna vilket slutade med detta:
Korsetten här är en midbust (alltså mer rak och längre ner över bysten än vanligtvis) och en high-back (går upp mer i ryggen för att ge mer stöd och minimera "ryggfläsk" som tippar över kanten).














































Efter detta tog jag tygbitar och nålade fast var för sig enligt dessa konturer. Jag upptäckte att det blev bäst och lättast om man började nerifrån höften och gick uppåt. 

När jag var klar målade jag i alla konturer på alla bitar, ritade var midjan och bröstpunkten var (bröstvårtan) och över- och underkantslinje. Sedan kunde jag nåla loss alla bitar, klippa ut de och kalkera av.

Vissa bitar blev lite småkonstiga mot de mönster jag är van vid så ska korrigera lite grann plus lägga till midjereduktion då dockan är inställd efter min naturliga midja. Jag funderar även på ändra lite så att det blir 6 paneler istället för 7.

Såhär såg dockan iaf ut med tyg pånålat:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar