fredag 1 juli 2011

Tillverka en tygblomma

Som du kanske såg i mitt förra inlägg hade jag gjort en tygblomma som jag sytt fast på fascinatorn "Bohemian romance". Detta var väldigt enkelt att göra själv hemma. Jag hittade guiden för hur man gör här: http://www.reesedixon.com/2009/03/organza-flowers.html

Material du behöver:
- tyg i polyester, förslagsvis organza eller chiffong
- sax
- tändare eller ljus
- nål och tråd
- ev pärlor

1. Det underlättar att göra en mall att utgå ifrån. Jag formade min som en blomma men det går självklart att göra andra former också.

2. Rita av mallen på tyget.
 3. Klipp ut dina blommor. Jag klippte 3 på samma gång och fick därför inte ett perfekt resultat men perfektion är verkligen inte nödvändigt här så det räcker med att få en generell form.
 4. Använd en tändare och för kanterna över lågan, tillräckligt långt ifrån för att värma tyget, inte bränna det. Tyget kommer nu skrynkla till sig i kanterna.

Experimentera fram till en effekt och skynkelhetsgrad du gillar.
 5. Gör detta med alla dina blommor. Jag tycker det är snyggt om man har några som är lite mindre skrynklade och några som är mer.
 6. Stapla nu dina blommor ovanpå varandra. Här tog jag 4 st. Den minst skrynkliga har jag i botten och den mest på toppen.
 7. Dags för nål och tråd!
 8. Fäst ihop lagrerna med några stygn.
 9. Om du vill ha pärlor fastsydda i blomman tar du nu en pärla och trär på den på tråden.
 10. Fäst den sedan genom att dra igenom nålen genom tyglagrerna och sedan upp där du vill att nästa pärla ska sitta.
11. Fortsätt att fästa pärlor tills dess att du känner dig nöjd. Fäst sedan tråden och du är klar!

Nu kan du använda din tygblomma för att göra en brosch, dekorera en hatt, en fascinator, sätta fast på ett hårband... Bara fantasin sätter gränserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar