söndag 12 februari 2012

40-tals inspirerat korsettprojekt

Jag har precis dragit igång med ett 40-tals inspirerat korsettprojekt i samarbete med en grupp studenter på Borås textilhögskola. De frågade mig om jag vill tillverka något 40-tals inspirerat underplagg till ett skolprojekt de har och jag var inte sen att bli inspirerad.

De närmsta veckorna kommer ni få följa mitt projekt från start till slut för att få se hur jag jobbar. Det första jag gjorde var idéskisser.

Med inspiration från gördlar och andra underplagg från 40-talet och med tanke på hur lång tid jag har på mig att slutföra projeketet kom jag fram till följande idéer för fram- och bakstycke:



 Tanken är att överdelen ska bestå av ett rynkat stycke över bysten som är i samma tyg som korsetten och ett stycke över denna som består av ett genomskinligt tyg med pärlor fastsydda på tyget. De många små prickarna på själva korsettdelen ska vara antingen pärlor eller stenar/kristaller. Jag har beställt hem paket med följande för att testa och se vad som blir snyggt:
Från http://myworld.ebay.co.uk/devilisha-blubelles/?_trksid=p4340.l2559
Idén som det slutade med var första framsidan (den längst till vänster) och första baksidan. Har börjat rita mönster nu så jag kan sy upp en provkorsett någon gång i nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar