tisdag 8 januari 2013

2012- looking back

(english follows below)

Så vad gjorde jag under 2012? Detta har varit en särskilt dåligt år för mig hobby och sömnadsmässigt. Det blir rätt uppenbart bara av att titta på antalet blogginlägg. Jag gick från 95 inlägg i 2011 till 18 inlägg i 2012.

Blå underbyst med stor midjereduktion
En del av detta är att skylla på arbete. Jag utexaminerades som miljövetare i januari och sen dess har mest tid lagts på att antingen försöka hitta ett jobb eller överleva ett jobb som kändes tråkigt eller utanför vad jagt vill göra. Det slutade med att jag gick tillbaka till skolan i november efter att ha varit på väg att förlora min tredje jobb på ett år p.g.a omfördelningar och uppsägningar på arbetsplatsen.

Men nu till mer trevliga saker. Vad gjorde jag egentligen 2012?

I början av året tacklades jag med två intressanta korsett projekt: en blå underbust med en ganska stor midjereduktion och en 1940-tals inspirerad och väldigt burleskig korsett med mycket detaljer.

Jag gjorde faktiskt också en pillarbox hatt som skulle matcha med korsetten. Den har aldrig har visats här på bloggen eftersom jag har inga bilder på den. Jag måste försöka fixa det. Jag sydde även ihop den stora blomman synlig i bilden med 40-tals korsetten.

Jag har fortsatt att arbeta med en toile för den viktorianska frackrocken som jag aldrig verkar bli nöjd med. Förhoppningsvis lyckas jag få till det nästa gång så jag kan börja arbeta på den riktiga rocken.

För en steampunk burlesk fest gjorde jag en krinolin, ett nytt projekt för mig som var spännande att pyssla ihop.
1940-tals inspirerade korsetten

Till Halloween gjorde jag en mantel för att se ut som rödluvan.

För en annan fest som jag råkade att inte hamna på trots allt sydde jag ihop en fuskpälskrage/sjal som jag inte heller har några bilder på :(

Sist men inte minst, något som inte heller finns på bloggen än, limmade jag ihop min första lyckade latexkjol. Det är en cirkelkjol i mörkblått som jag blev riktigt nöjd med. Jag uppdaterar med bilder och kanske t.o.m. en liten guide snart.

Jag önskar er alla ett lyckligt och kreativt 2013!


- - - - - - - - - -

So what did I do in 2012? This has been an especially bad year for me, hobby and sewing-wise. It´s quite clear just by looking at my blog posts. I went from 95 posts in 2011 to 18 posts in 2012. Part of this is to blame on work. I graduated as an environmental scientist in January but most time since then has been spent either on trying to find a job or on surviving a job that has little incentive for me. I ended up going back to school in november after being about to lose my third job in a year due to people being let go.

But to more pleasant news. What did I actually do 2012?


At the beginning of the year I tackled two interesting corset projects: one blue underbust with quite a big reduction and one 1940s inspired very burlesque corset with a lot of details.

I actually also did a pillarbox hat to go with the corset that has never been shown here at the blog since I have no pictures of it. I will have to try to fix that. I also did the big flower visable in the picture with the 40s corset.

I have continued to work with the toile for the Victorian frock coat that I never seem to be happy with. Hopefully the next time I get it right so I can start working on the real thing.

For a steampunk burlesque party I did a crinoline, a new project to me which was very interesting.

For Halloween I did a cloak to make me look like red riding hood.

For another event which I ended up didn´t attend I did a fake fur stole which I don´t have any pictures of either :(

Last but not least, also something not available on the blog yet, I glued together my first successful latex skirt. It's a circle skirt in dark blue that I am really happy with. I'll update with pictures and maybe even a small guide soon.




 I hope that you all will have a very happy and creative 2013!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar