måndag 11 oktober 2010

Stitch in the ditch eller topstitching?

Idag råkade jag visst, trots att jag kanske inte hade tid, skissa om mönstret till Hattis korsett så den blir lite längre i sidorna än förra korsetten (ses här: ). Tog mig även tid att klippa ut delarna så nu sitter jag med en hög med tygbitar bredvid högen med studiepapper.

Korsetten kommer bestå av två lager av samma stabila tyg. Är ingen coutil (vad många korsettsömmerskor använder, en väldigt tät och hållbar väv) eftersom det här är en budgetkorsett men med två lager är jag övertygad om att detta tyg kommer göra jobbet bra trots allt. Har redan satt det på prov i förra korsetten jag sydde och det gick bra.

Vad jag tror kommer bli jobbigast är just att det är två lager och att jag då måste bestämma mig för en av två metoder jag kan: "stitch in the ditch" eller en annan metod jag kallar för "topstitching" där man helt enkelt syr ihop lagrerna och sedan pressar de och syr en söm till ovanpå detta såsom bilderna nedan visar. Det beskrivs bättre i denna underbara guide (de två bilderna nedan är tagna direkt från länken): http://katafalk.wordpress.com/2009/11/14/korsettsomnad/


"Stitch in the ditch" betyder att man syr ihop båda lagrerna för sig och sedan syr man ihop de två delarna genom att sy för hand ihop dem genom "mellanrummet" mellan de två tygbitarna (alltså det jag markerat rött på bilden nedan). Efter att ha tråcklat (=sy långa stygn för hand) nålas och sys skenorna till stålet fast för maskin och tråckeltråden sprättas sedan bort.
Fördelar med "stitch in the ditch" tycker jag är att det är lätt att gå tillbaka och sprätta upp om något blivit fel. Nackdel är dock att det tar sin tid att sitta och tråckla ihop det för hand, är rätt pilligt.

Andra metoden ger ofta ett väldigt clean och snyggt resultat samtidigt som det ger en stark och hållbar söm som enligt mig verkar vara mer hållbar än "stitch in the ditch".
Dock upptäckte jag att andra metoden sina fördelar till trots också har sina nackdelar. Där går det inte att göra förändringar i efterhand utan att är i princip definitivt (om du inte ångrar dig eller ser fel direkt). Pill och tålamod krävs även här men det går fortare och blir oftast ett väldigt snyggt resultat, så länge du lyckas få ihop allt rätt förstås.
Just det problemet hade jag när jag sydde underbysten som syns i förra inlägget, att en bit hamnade lite fel så det blev lite bulkigt trots att jag nålade och höll på.

Tror trots tidigare misslyckande att det lutar åt att testa den andra metoden igen. När det blir bra så blir det trots allt väldigt bra med den och jag vill lära mig att bemästra den. Det är bara att hoppa upp i sadeln igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar