lördag 30 oktober 2010

Hur du gör din egen hatt

Fick en idé till hatt ikväll och eftersom jag inte hade något viktigare för mig så tog jag tillfället i akt och slängde ihop den. Här kommer en liten how to. Om något är oklart eller konstigt är det bara att fråga så hjälper jag till!

- Först och främst: bestäm vilken typ av hatt du vill göra och hur stor den ska vara. Ska det vara en tophat/hög hatt eller kanske en pytteliten hatt?
- Vilket tyg vill du att den ska vara dekorerad med?
- Ska den vara till en fest eller kunna användas om och om igen?

Jag valde att göra en hatt inspirerad av viktorianska hattar (shocker! :P). Modellen liknar en victorian riding hat. Inget direkt till för att skydda huvudet, utan mer för att se snygg ut.
Jag ville ha den i filt så fram med filttyget.
Och sist men verkligen inte minst så vill jag att den ska vara stabil och hålla ett tag. Därför väljer jag material därefter.

Vill du göra en tillfällig hatt funkar det jättebra att göra den i kartong och limma ihop delarna med en limpistol eller superlim.
Om du däremot vill göra en hatt som håller rekommenderar jag att du spanar in följande material:
-Buckram: ett starkt tyg som omformas om det blir blött men klarar det mesta annat
-Millinery wire: typ som ståltråd fast klädd i tyg
Båda finns att köpa på www.venacavadesign.co.uk

Jag börjar med att skissa fram ett hattmönster på kartong och klipper sedan ut det när jag känner mig nöjd. För att få överdelen av hatten att stämma med brättet så skissar jag överdelen först och ritar sedan brättet runtom denna cirkel, så brett som jag vill ha det. På så vis blir det en mindre och en större cirkel som tillsammans blir brätte och topp.
Mät sedan innercirkeln- detta är hur lång mellanbiten behöver bli.

Kartongbitarna utklippta
 Om man lägger ihop bitarna nu kan man se att det kan bli en hatt. Om du ska göra den av kartong- dags att limma ihop.


































Ska du inte göra den av kartong använder du kartongbitarna som mall för att klippa ut lagom bitar av buckram för din hattram.







Sedan sy du fast millinery wire vi överdelen och underdelen av "mellandelen", alltså delen ovan. Lättast är att göra detta på maskin med ett sicksackstygn men det går självklart att göra för hand också om du inte har tillgång till en symaskin.


Jag har valt att även sy wire längs med brättet för att lätt kunna forma det sedan men det är inte något måste. Nu har du dessa bitar:


Närbild
 Dags att klippa ut tyget! Oavsett om jag tänkt göra hatten i filt eller om jag tänkte använda något annat material såsom satin så brukar jag alltid börja med att täcka hatten med filt. Klipp ut bitar som är större än buckrambiten och limma på med tyglim. Vik ner kanterna så att du har rena fina bitar.

(Vill du täcka hatten med annat tyg kan du sedan limma på det ovanpå alternativt sy ihop det fina tygets topp och mellandel och trä det på hattbasen och sedan sy fast det med brättet klätt med tyget.)

Vid innercirkeln på brättet kommer du antagligen behöva klippa i tyget in till brättet för att skapa små flikar som du sedan kan limma fast eftersom det annars blir väldigt svårt att få ett snyggt resultat då tyget teoretiskt är för litet här.

Förhoppningsvis är du och din katt inte så här uttråkade nu för nu kommer pilljobbet: sy ihop bitarna för hand!

Jag brukar börja med att sy toppen till mellandelen. Mitt tips är att du börjar antingen i mitten bak eller i sidan där du vill ha dekorationer för att undvika att vecket som kommer bli där mellanbiten sys ihop syns.

Låt helt enkelt nålen gå igenom båda delarna några millimeter från kanten och fortsätt hela vägen runt. Gör sedan likadan för brättet.

 Om du inte vill att undersidan ska synas täcker du även den med en bit filt. Tada! Klar för dekorering!

Beroende på vad du ska ha för dekorationer (om några) kan du nu välja att sy på vad du tänkt fästa hatten på huvudet med: hårspännen, diadem, kam eller vad du nu kan tänkas hitta på :)


Dekoreringsbilder kommer inom en snar framtid!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har några frågor kring hatten Kan du kontakta mig på producent_at_teateri.se. Gäller ett projekt för skolbarn. Vore super!

    Mvh Julia

    SvaraRadera
  2. syr du ihop delarna för hand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Jag har iaf inte kommit på något sätt att sy allt på maskin.

      Radera