fredag 10 juni 2011

Mmm, kjolvidd

Efter mitt test med plastskenorna i kjolen bestämde jag mig för att sätta dit en kanal nedtill med plastskenor för att få en fin vid rund kjol. Efter att ha sytt fast kanalen och satt i plastskenorna visade det sig dock att de var lite för mesiga för att hålla sig fint på plats, det blev en oregelbunden kjol nedtill vilket jag inte gillade alls. Dags att dra fram krinolinstålet!

Så vad jag gjorde istället var att använda kanalen jag redan sytt och istället sätta i en bit krinolinstål som var strax över 2 meter lång (vidden på kjolen nedtill). Enda problemet jag har nu är hur jag ska foga ihop de två ändarna. Det finns speciella saker man kan göra detta med men de passar inte det stål jag använt.

Min tillfälliga lösning heter silvertejp. Det får funka under fotograferingen, sen ska jag försöka hitta en bättre lösning.

I vilket fall blev vidden och jämnheten mycket bättre med stål istället för plast. Detta bevisar vad jag redan visste, stål slår plast alla gånger! Men plast är trevlig att ha hemma för att kunna prova lite saker innan man klipper stålet.

Bilder kommer efter helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar