tisdag 8 mars 2011

Ännu mer svar

Hej igen anonym! Jag är glad att jag kan hjälpa till! Skriv gärna ett nick i dina kommentarer till framtiden så jag vet att det är du :)

Anonym sa...
hej! Det var jag som skrev kommentaren så du så snällt svarade bra på! Jag är superglad att du svarade så mycket, och bra! Har gått och grubblat över hur jag skall göra hela dagen nämligen! Jag har dock lite fler frågor, om det inte är för jobbigt? :)

Jag hade tänkt sy i lack/ett väldigt styvt och hårt tyg dom jag tror är vatten-tätt. Vet inte vad det heter, men jag undrar, tror du att det är FÖR styvt? Det syns lixom när man gör hål i det.
Sedan, blir det stabilt med lack + detta om man har ett jeans-liknande tyg på insidan?
Tusen tack för förklaringen med skenorna med, och med att det måste vara 4 st baktill, hade inte koll på det annars :)
Sen är det en sak till, men den är svår att förklara. Jag har mått som inte har jätte mycket "sväng" i sig, men jag vill att min korsett skall ha en "sväng" på vardera sida av planchetterna, utåt, lite som en illusion av tydligare kurvor. Jag kan dock inte få in detta i mitt mönster, bör jag sy på det senare? det skall ju vara i ett annat tyg (det styva jag pratade om) Eller kommer det se helt dumt ut, då det är så pass grovt?

Tusen tack för svaren, åter igen :) har hjälpt mig mycket!




Anonym sa...



kom på en sak till!

Om mitt midjemått är 74 cm, men jag kan dra in ett måttband i midjan till 66 cm, skall det i midjan på korsetten vara 74, eller 66 då?""

SVAR:
Ok, först och främst- vet du hur man syr i lack? Att sy en korsett och att sy en korsett i lack är nästan två olika vetenskaper! Jag skulle definitivt rekommendera att du syr en korsett i "vanligt" tyg först och att du lär dig hur man syr i lack för det är ingen lätt konst. Lack kräver ofta speciella pressarfötter, nålar samt att du syr med längre avstånd då du inte vill göra för många hål i tyget då det ger risk för att det går sönder.

För dig som tänkt sy en korsett i lack- se alltid till att ha ett stabilt tyg under och att använda en icke-stretchig lack då annan lack lätt spricker vid för mycket stress. Sy med en längre stygnbredd än du brukar göra vid korsetter. Jag har ännu inte sytt någon korsett själv i lack så kan inte ge mycket mer råd än så men vad jag kan tänka mig så syr man ihop det starka lagret först och syr sedan ihop dessa när man syr på kanalbanden. Detta för att sy så lite som möjligt i lacktyget.

Jag skulle säga att ett tyg till korsett kan aldrig vara för styvt. Eller ok, om det inte vill forma sig allt, typ stål, så är det nog inte att rekommendera men så länge du kan lägga det runt din kropp och det inte är för tjockt så funkar det. Jeanstyg skulle jag inte rekommendera då som alla vet jeans töjer sig. Om du sytt en tajt sittande korsett vill du inte helt plötsligt att den ska töja sig några centimeter och du slutar med ett plagg som inte är något mer än en "modekorsett".

Jag förstår inte vad du menar med sväng utåt för att förstärka kurvorna men oavsett så ska du rita in alla ändringar i mönstret. Räkna aldrig med att kunna fixa det när du syr sedan. Och sy en provkorsett innan du syr den riktiga för att se hur det blev och kunna göra eventuella förändringar. Oavsett hur nogranna vi är med mått etc så reagerar våra kroppar olika och därför måste man prova för att verkligen veta hur bra korsetten sitter.


Angående midjemått- om du vill ha en reducerande korsett- alltså en korsett som gör att du får en mindre midja- måste du ta bort ett antal centimeter i midjan på mönstret och alltså korsetten. Vill du reducera midjan till 66 cm ska du ha ett midjemått på den färdiga korsetten på 66 cm.

Lycka till! Om du vill får du gärna skicka över länkar till bilder när du är klar.

1 kommentar:

  1. Åh, jag gör att du får svara på miljoner frågor, förhoppningsvis ger det svar till fler än mig dock. Jag har sytt i lack, och i plast, så jag är van vid den delen.
    Har en skitful skiss gjord i paint på hur den där kurvan skall vara, jag skulle kunna skicka den om jag får en mail?
    Håller på och sy twall på det redan nu, så jag syr ju en "provkorsett" först :)
    Har kommit på lite fler frågor nu då.
    Om inte jeans, vilken tyg skall jag använda? (gärna något som finns på venacava, då jag skall beställa där ifrån senare) Sen vill jag veta vilken tjocklek på skenorna. Jag vill ju kunna dra in så mycket som möjligt, men är helt nybörjare på detta :)

    SvaraRadera