söndag 27 mars 2011

Rita egen blusärm

Ok, vi har fixat vår blusgrund men vi behöver ärmar också. Jag utgår igen från grundmönster från Mönster och konstruktioner.

1) Mät ärmhålen på blusgrunden. Du vill att din ärm ska vara något större än ärmhålen, en hållning (=hur mycket ärmen är större) på 1,5-2 cm blir lagom.

Mina mått blev 25,1 fram och 25,2 bak= 50,3 cm totalt.  Jag vill alltså att min ärm ska vara runt 52 cm i överkant när jag är klar.

 2) Jämför längden på ärmen längs med mittlinjen med ditt mått för ärmlängd. Min var 3 cm kortare så jag justerade detta på den nedre längdjusteringslinjen genom att klippa upp denna och sedan tejpa fast den omlott 1,5 cm (för då försvinner 3 cm från ärmen).
 3) Sänk överarmsvidden 0,5 cm











4) Korrigera överarmsvidden så att den blir mått + 10 cm rörelsevidd.

I mitt fall blir det 29+10= 39 cm. På mönstret blev det 1,85 cm tillägg per sida.

5) Forma om ärmbågen.

6) Mät och jämför med ditt riktmått. Mitt var 52 cm och ärmkullen blev 51,8 vilket är acceptabelt. Om ditt mått är för litet behöver du korrigera ytterligare så att ärmkullen blir större. Viktigt är att ärmen är större än ärmhålen!

7) Forma sidorna utefter nya måttet.
På vänstersidan gör du en något formad linje ner i linje med insnittet och drar sedan rak linje.
Höger sida ska ritas parallellt med den gamla linjen ned till insnittet. Insnittets överkant ska vara rakt och insnittet ska vara 2 cm stort. Rita nya insnittsben.
Dra sedan rak linje från insnittet ner till slutet av ärmen.


Sådär ja! Nu har vi en grundärm också.


Du kan nu använda denna grund till att sy en blus direkt men man använder nästan aldrig det stora bystinsnittet och korrigerar ofta grundmönstret för att skapa sin konstruktion, sitt färdiga mönster.

Fortsättning följer...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar