torsdag 17 mars 2011

Sy partyväskan

Dags att sy partyväskan vars mönster jag ritade här.

Jag upptäckte efterhand att jag hade kunnat sytt ihop den lite lättare och minimerat det jag behövde sy för hand. Passa på att utnyttja vad jag lärt mig och slipp göra samma fel själv! Bli alltså inte förvirrad av att jag sytt fast knäppbiten på vissa bilder tidigare än jag säger att denna ska sys fast.



För att ni ska veta vilka bitar jag pratar om kallar jag biten som sitter längst upp vid knäppningen för knäppbiten, den större biten som är själva väskan för mittenbiten och biten som är längst ner som gör att den blir vidare nedtill för underbiten.

Eftersom jag använde foder kommer det finnas 4 st mittenbitar, 4 st knäppbitar och 2 st underbitar.



1)
1) Klipp ut alla bitar i både foder och yttertyg. Sicksacka!

2) Nåla ihop mittenbitarna för ena sidan (yttertyg+foder) med underbiten med fina sidor mot varandra. Yttertygen i mittenbiten och fodret kommer att ligga med avigsidan mot varandra.

3) Sy ihop

4) Vända underbitarna så de ligger räta mot räta. Pressa med strykjärn.

6)
5) Nåla ihop yttermittenbiten med ytterunderbiten och foderbiten med foderunderbiten.

6) Sy ihop. Nu kommer fodret inte vara fast vid yttertyget på ena sidan vilket inte gör något.

7) Jag valde att sy på en innerficka till ex mobiltelefonen eller visa-kortet. Detta är en rektangel. Sy först fast den i nederkant (utan att sy den i yttertyget), sy sedan sidorna genom att vika in kanterna och sy längs med kanten.

7)
8) Vänd ut och in och nåla ihop mittenbitarna resten av vägen om din underbit inte går hela vägen upp.

9) Sy ihop hela vägen.

10) Nåla fast knäppbitarna på samma sätt som du nålade mellanbiten med underbiten- lägg rätsidan av fodret mot rätsidan av fodret mellanbiten och likadant för yttertyget. Yttertyget ligger med avigsidan mot fodret.

11) Sy ihop. Nu börjar det se ut som en väska :)
12)

12) Pressa alla kanter tills du känner dig nöjd. Vänd sedan väska ut och in så att du nu har yttertyget på utsidan och fodret på insidan.

13) Dags att sy fast väskan i metallbygeln. Som du kan se har den många små hål och det är genom dessa du kommer sy fast väskan.

14) Börja med att sy fast fodret i bygeln genom att vika in kanten mot bygeln så att du får den råa kanten på insidan. Sy sedan för hand från ena hålet till det andra runt om hela.
14)
Jag tyckte det var lättast att sy vänster sida först, sedan höger och allra sist överdelen.

Ett starkt tips- se till att den del där du knäpper fast axelremen inte hamnar mellan lagrerna för då råkar du sy in den och kan inte använda den.

15) När du sytt fast fodret på båda sidor kan du sy fast yttertyget på samma sätt.

16) Färdigt! Nu kan du pynta väskan hur du vill. Jag valde att sy fast en spets upptill vilket även döljer sömmen längs med hela bygeln.

Såhär blev min:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar