tisdag 15 mars 2011

Mönster till partyväska eller kanske handväska till bal?

Då var det ju det där med födelsedagspresenter. Kände inte att jag hade så mycket tid att springa runt på stan och leta så istället bestämde jag mig för att göra något själv. Inne på panduro hobby hittade jag en jättefin metallbygel till handväska. Tjejen jag skulle göra den till gillar fina saker (don´t we all?) så varför inte en liten fin partyväska?

Följetång kommer kring hur jag gjorde den kommer. Såhär snygg blev den:

































Eftersom jag var för snål för att köpa mönster från panduro gjorde jag ett försök att göra mitt eget mönster. Såhär gjorde jag:

1. Rita av metallbygeln genom att dra en linje längs yttersidan. Markera även var mitten är.

2. Rita sedan den form du vill ha nedertill på den översta biten.

Alt. Jag tror att det skulle vara möjligt att göra den i ett enda stycke också men jag valde att göra den i tre delar.

3. Lägg på sömsmån på ena sidan, den du tyckte blev finast. Jag tog ca 1 cm men jag rekommenderar att du tar iaf 1,5 cm för det hade blivit lättare att sy.


4. Vik pappret på mittlinjen och klipp sedan ut din bit. På så sätt får du två likadana sidor.

5. Sedan använde jag hålet i pappret i nederkant för att rita ut denna form för nästa bit på ett nytt papper. Självklart kan man även rita av från biten du nyss klippte ut.
Detta är för att de båda bitarna ska passa ihop när du syr ihop dom.

6. Sedan ritade jag ut en form motsvarande hur jag ville att väska skulle se ut. Lägg till sömsmån. Jag ritade även här in mitten, vikte och klippte ut för att få två likadan sidor.

7. Eftersom jag ville att väskan skulle få lite mer utrymme nedtill mätte jag sträckan runt om för den biten jag ville lägga till på med en flexibel linjal. Det går lika bra att ställa måttbandet på högkant och mäta.

8. Detta mått använde jag sedan för att göra en rak bit så lång som du vill att den ska täcka väska och så bred som du vill lägga till nedtill plus sömsmån.

Detta är bitarna jag nu har. Dags att klippa!

1 kommentar: