måndag 7 mars 2011

Svar på frågor

Fick en kommentar med lite frågor så tänkte att det är lika bra att jag svarar här. Den som skrev det är anonym så hoppas att han/hon ser det här :) Länkarna är till för att underlätta att lätt hitta vilken typ av material som är lämpligt och hur olika material ser ut.

"Hej! jag undrar en sak ang korsetter. Skall sy min första UB korsett nu, mitt mått ifrån bysten och ner är 28 cm, så då skall jag ha 28 cm lång spiral skena? eller hur?
Sen undrar jag, är det enklast att köpa spiralskena på "tråd" Eller i klippta bitar? Hur gör du? Undrar även om du tror att det blir en stabil korsett med plachett framtill, två stålskenor och 10 spiral? 
Tack på förhand? :)"


Ex på en extrabred planchette
Måttet på hur lång planchette (busk på eng.), alltså knäppningen fram, (eller hur långa stålskenor om du inte vill ha knäppning fram) beror på hur lång du vill att framsidan ska vara. Om du vill ha den 28 cm så ska du ha en planchette eller stålskenor som är något kortare än detta. Jag brukar ta bort 3-4 cm från totala längden. Du vill inte att denna ska gå hela vägen för du vill ju inte att den ska titta ut i över och underkant. Kanten upptill och nedtill täcks med snedslå/kantband och vill du kunna sy fast denna på maskin kan du inte ha stål där du syr fast denna. Stål+nål=trasiga nålar!


Första gången du gör en korsett skulle jag rekommendera att du köper färdiga stålskenor som bara är att trä i kanalerna. Då vet du att stålet är professionellt gjort, du sparar tid och du har inte en massa onödigt stål liggande hemma ifall det visar sig att sy korsetter inte riktigt var din grej. Du bör sy en provkorsett i icke stretchigt material och mäta hur långa kanalerna bli innan du beställer stålet så att du får rätt längd på det. Stålet ska även det vara 3-4 cm kortare än kanalerna.


Om du ändå väljer att köpa som en kontinuerlig längd- glöm inte att köpa skollor (end caps på engelska) som ska sitta i båda ändarna av stålskenan. Du kommer även behöva köpa en bultsax och någon typ av verktyg att sätta fast skållorna med.


Om det blir en stabil korsetter beror först och främst på tyget och konstruktionen. Stålen är till för att hjälpa till tyget att hålla formen. Så se till att satsa på ett bra mönster- isf kan 10 st spiralstål, 1 planchette fram och 4 st kronolinstål bak runt öljetterna (viktigt!- annars kommer du få en skev snörning) ge en stabil korsett. Om du är av en större storlek (large och uppåt) kan det behövas mer stål för att få ett snyggt och bekvämt resultat.


Mitt tips till dig är att köpa material från http://www.venacavadesign.co.uk Här hittar du allt du behöver, du kan beställa gratis prover på deras tyger och undrar du något är dom väldigt hjälpsamma och svarar snabbt. Det är dessutom mycket billigare att beställa från england än att köpa i Sverige plus att mycket av materialet är svårt om inte omöjligt att få tag på här i Sverige.


Slutligen bifogar jag min lista på vad jag brukar ha för material till en underbyst. Länkarna har jag lagt in för att underlätta för dig att hitta materialet. Självklart kan du köpa dessa på andra ställen men då vet du iaf ungefär vad du är ute efter.


- 1 planchette
- Stabilt tyg, allra helst coutil, en bit lika bred som jag vill att korsetten ska vara lång på längsta stället, dubbel bredd om två lager
- ev. "fashionfabric"- ex. satintyg, inte stretch!
- spiralstål, minst 1 i varje söm
- kronolinstål- 4 st runt öljetterna
- kanalband (bone casings på engelska), sys fast och stålet träs i dessa
- twillband- midjeband som gör att tyget inte får samma belastning i midjan
- öljetter
- snörning
- snedslå


Midjeband och kanalband
Förutom detta rekommenderar jag alla att läsa på ordentligt innan de börjar så de vet vad de ger sig in på. Korsettmakeri är en underbar men också väldigt tidskrävande och inte alltid helt logisk konst. Men skam den som ger sig!








Tips på fortsatt läsning:
- När jag sydde syrrans underbyst: http://elisiejonsson.blogspot.com/2010/08/underbystkorsett-rak-modell-in-making.html
- Hur du sätter i en planchette: http://authenticcorset.livejournal.com/1815.html
- Katafalks guide till hur du syr en korsett: http://katafalk.wordpress.com/2009/11/14/korsettsomnad/
- Lite tips på vägen: http://hubpages.com/hub/Corset-making-secrets
- Hur du anpassar ett mönster till dina egna mått: http://www.foundationsrevealed.com/free-articles/68-the-new-corset-drafting-masterclass
- Ett forum som är en nästintill oändlig källa till information, inspiration och inte minst hjälp: http://community.livejournal.com/corsetmakers/


Hoppas detta har hjälpt några korsettaspiranter där ute :)

2 kommentarer:

  1. hej! Det var jag som skrev kommentaren så du så snällt svarade bra på! Jag är superglad att du svarade så mycket, och bra! Har gått och grubblat över hur jag skall göra hela dagen nämligen! Jag har dock lite fler frågor, om det inte är för jobbigt? :)
    Jag hade tänkt sy i lack/ett väldigt styvt och hårt tyg dom jag tror är vatten-tätt. Vet inte vad det heter, men jag undrar, tror du att det är FÖR styvt? Det syns lixom när man gör hål i det.
    Sedan, blir det stabilt med lack + detta om man har ett jeans-liknande tyg på insidan?
    Tusen tack för förklaringen med skenorna med, och med att det måste vara 4 st baktill, hade inte koll på det annars :)
    Sen är det en sak till, men den är svår att förklara. Jag har mått som inte har jätte mycket "sväng" i sig, men jag vill att min korsett skall ha en "sväng" på vardera sida av planchetterna, utåt, lite som en illusion av tydligare kurvor. Jag kan dock inte få in detta i mitt mönster, bör jag sy på det senare? det skall ju vara i ett annat tyg (det styva jag pratade om) Eller kommer det se helt dumt ut, då det är så pass grovt?

    Tusen tack för svaren, åter igen :) har hjälpt mig mycket!

    SvaraRadera
  2. kom på en sak till!
    Om mitt midjemått är 74 cm, men jag kan dra in ett måttband i midjan till 66 cm, skall det i midjan på korsetten vara 74, eller 66 då?

    SvaraRadera