söndag 27 mars 2011

Hur du ritar en egen blusgrund

Jag kommer att utgå ifrån livgrunden som finns med i boken Mönster och konstruktioner för att skapa min egen blusgrund som sedan kan användas för att göra modeller till blusar och blusskjortor med.

För mönsterkonstruktion behöver du minst:
- mönsterpapper fast det fungerar nästan lika bra med smörgåspapper eller bakplåtspapper.
- 1 st linjal, minst 40 cm men gärna längre.
- 1 vinkelhake
- 1 penna, gärna med 0,5 stift
- tejp
- dina mått: bystvidd (rakt över bysten), midjevidd (där du är som smalast), stussvidd (där du är bredast över rumpan), överarmsvidd (bredaste måtten kring överarmen) och ärmlängd (detta mått tas med armbågen lätt böjd).

 1) Börja med att kalkera av fram- och bakstycke i den storlek som är närmast dina egna mått. Om du ligger mellan två storlekar- kalkera den större storleken då det är lättare att minska än att lägga till. Glöm inte att rita ut och skriva i allt så du vet vad som är vad.






2) Förläng sedan mitt fram och mitt bak med 20 cm. Denna ska vara en rak linje hela vägen.

3) Rita sedan en linje för nederkanten vinkelrät mot mitt fram och mitt bak.

Om du som jag bara har en liten vinkelhake kan du rita en stödlinje och sedan dra en lång linje med en längre vanlig linjal.

4) Rita även en stödlinje vinkelrät mot bystvidden ner till stussen i sidan på samma sätt.
(gul= gammal linje, blå= ny linje)

5) Korrigera din bystvidd så måttet stämmer överens med ditt mått + rörelsevidd 12 cm. En rörelsevidd på 8 cm ger en tajt blus, 12 cm blir lite mer "normalt" plagg.

I mitt fall var måttet på mönstret 25 + 24,5 =49,5 cm. Mitt verkliga mått skulle vara 88 + 12= 100 cm runt hela, 1/2= 50 cm (då vi bara ritar halva plagget. Det färdiga plagget har 2 frambitar och 2 bakbitar. Bystviddsmåttet på mönstret behöver alltså bli +0,5 cm totalt för mig.

(gul= gammal linje, blå= ny linje, svart= stödlinje)

6) Flytta sedan ner din bystviddslinje 1 cm (se till att behålla rätt mått) och rita en ny ärmhålsform. (se förra bilden)

7) Nu ska du justera midjan. Midjelinjen motsvarar nederkanten på livgrunden. Mät måttet här minus insnittet och korrigera så att det blir ditt mått + 16 cm rörelsevidd.

För mig blir det 74 + 16 =90 cm, 1/2= 45 cm.
Mått på mönstret var 39, alltså skulle 3 cm läggas till på varje bit. Detta gjorde jag genom att minska insnittet från 3 cm till 2 cm (se bild nedanför) och lägga till 2 cm i sidan.

8) Nu kan du dra en linje från bystviddslinjen till midjan.

9) Förläng insnittet 15 cm ner och rita linjer för insnittet. Avståndet från mitt fram/bak till mitten av insnittet ska vara samma som avståndet mitt fram/bak och till stödpunkten längst ner på insnittet.

10) Nu ska du korrigera stussen. Måttet ska vara ditt mått + 6 cm.

I mitt fall ger detta 103+6= 109 cm, 1/2= 54,5 cm. Fördela korrektionen lika på båda sidor, i mitt fall ett tillägg på 2,1 från stödlinjen.

11) Dra linje från midjan till stussen.

12) Gör denna linje lite mer rundad vid midjan så att det blir en mer jämn båge. Du vill ju inte ha en jämn fin form sedan när du syr och inga taggiga former i midjan.
13) Höj axeln 1 cm för att göra ärmhålet större.

14) Nu är din blusgrund klar. Den bör se ut ungefär som bilden till vänster. Dags att fixa ärmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar